Samen tegen het coronavirus - fiscaal verstandig schenken
In deze bijzonder uitdagende tijden worden we geconfronteerd met angst en onzekerheden over de impact van het Coronavirus. Wereldwijd zijn inmiddels verschillende initiatieven gestart in de strijd tegen het virus. Van grote inzamelingsacties tot meer kleinschalige initiatieven, zoals donaties aan de voedselbank. Wellicht heeft u zelf inmiddels al uw steentje bijgedragen of overweegt u om dit te doen maar weet u nog niet op welke manier: in privé of via een (eigen) instelling? Het laatste waar u mee bezig zult zijn, zijn de mogelijke fiscale gevolgen die hieraan verbonden zijn. Maar wist u dat ook ‘goede bedoelingen’ fiscale gevolgen kunnen hebben?
Is het belastingstelsel nog wel van deze tijd?
“…Nu wij in een digitale wereld winst niet alleen moeten belasten in het land waar de onderneming fysiek aanwezig is.”
De meeste internationale bedrijven betalen via lokale vestigingen (vaste inrichting) keurig belasting over de winst die ze in andere landen maken. Maar in de huidige digitale economie is van een vaste inrichting vaak geen sprake. Dit terwijl in diverse landen wel producten en diensten worden verkocht. En de afnemers informatie creëren die waardevol is. Zou het land met afnemers dan ook niet een deel van de winst kunnen belasten? Michael van Gijlswijk, partner van KPMG Meijburg & Co, licht deze ontwikkelingen in zijn blog nader toe.
Nederland: gefaseerde opheffing inreisverbod voor niet-EU-inwoners per 1 juli 2020 (COVID-19)
Voor Nederland geldt dat vanaf 1 juli 2020 het inreisverbod niet langer van toepassing is voor inwoners van de volgende veertien landen: Algerije, Australië, Canada, Georgië, Japan, Montenegro, Marokko, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Servië, Zuid-Korea, Thailand, Tunesië en Uruguay. Daarbij geldt voor China dat het inreisverbod kan worden opgeheven zodra China EU-burgers ook weer toelaat.
"Nu de grondslag voor belastingheffing wegsmelt door vergrijzing en digitalisering."
Het huidige belastingstelsel is toe aan verandering. Bij het sleutelen aan belastingstelsels zijn er twee belangrijke vragen. Eén: wanneer komt een bedrijf in aanmerking voor belastingheffing? Twee: hoeveel belast een overheid als een bedrijf aan die voorwaarden voldoet? Robert van der Jagt over het creëren van draagvlak voor belastingveranderingen.
Tax Controversy – Toegenomen complexiteit binnen fiscaliteit
Als belastingwetgeving niet meer overeenkomt met wat er om ons heen gebeurt, hoe verdedigen bedrijven dan hun fiscale positie?
Fiscaliteit wordt alsmaar complexer en de bedrijfsmodellen en producten ontwikkelen zich steeds sneller waardoor de toepassing van de ‘oude’ fiscale regels op de nieuwe economie steeds vaker tot discussies leidt.In deze blog schetst Maarten Prevoo, Senior Tax Manager bij KPMG Meijburg & Co, een praktijkvoorbeeld van de toegenomen complexiteit binnen het fiscale landschap wat kan leiden tot discussies.
Aankondiging aanvullende belastingmaatregelen in verband met de coronacrisis
Het kabinet neemt aanvullende fiscale maatregelen in verband met de coronacrisis. Bij Kamerbrief van 24 april 2020 heeft de staatssecretaris van Financiën zes maatregelen aangekondigd, waaronder de mogelijkheid tot het vormen van een fiscale coronareserve ten laste van de winst van het jaar 2019.
Tax Controversy – Toegenomen complexiteit binnen fiscaliteit deel 2
Als belastingwetgeving niet meer overeenkomt met wat er om ons heen gebeurt, hoe verdedigen bedrijven dan hun fiscale positie? In deze blog schetst Maarten Prevoo, Senior Tax Manager bij KPMG Meijburg & Co, een praktijkvoorbeeld van de toegenomen complexiteit binnen het fiscale landschap wat kan leiden tot discussies.
“Nu regelzucht potentieel succesvolle start- en scale-ups in de weg zit.”
Het huidige belastingstelsel voor indirecte belastingen smoort de internationale ambities van veelbelovende startups en scale-ups in de kiem. Officieel moeten zij zich registreren in alle landen waar zij diensten aanbieden – wereldwijd dus. Dat is onbetaalbaar voor deze jonge bedrijven. Max van de Ven over een oplossing.