De blijvende nalatenschap van ondernemersfamilies
Wat de meeste familiebedrijven en hun eigenaren bindt, gaat verder dan een gedeelde achternaam en gezamenlijk aandelenbezit. De belangrijkste verbindende schakel is vaak minder concreet maar vormt wel de essentie van wat ze gemeen hebben: een familienalatenschap die net zo uniek is als de familie zelf. In dit afsluitende blog uit onze serie hou ik een pleidooi voor het koesteren van deze nalatenschappen.
Waarde creëren met goede governance
Voor het voortbestaan van een familie onderneming op lange termijn is een goede governancestructuur onmisbaar. De crux ligt in het vinden van een juiste en duurzame balans tussen wat goed is voor het bedrijf en wat goed is voor de familie. Het bewaren van goede en harmonieuze familierelaties over meerdere generaties is ingewikkeld, want zelfs in de spreekwoordelijk beste families kan een kleine barstje leiden tot onherstelbare scheuren.
De kracht van vrouwen in familiebedrijven
In een blogserie over de invloed van demografische veranderingen op opvolgings- en governancevraagstukken in familiebedrijven, kunnen we niet om de veranderende rol van vrouwelijke ondernemers heen. De rol van vrouwen in familiebedrijven wordt gelukkig steeds groter, maar we zijn er nog niet.
Hoe belast je multinationals zonder landen tekort te doen?
Winstbelastingstelsels zoals we ze kennen zijn ‘overleden’. De Nederlandse vennootschapsbelasting is gebaseerd op achterhaalde uitgangspunten. En binnen de EU hanteert elke lidstaat haar eigen belastingstelsel. Het gevolg is een complex woud aan verschillende belastingstelsels, inefficiëntie en dubbele belastingen. Het kan evenwichtiger en efficiënter via de Global Enterprise Taxation, een voorstel van Jaap Bellingwout, hoogleraar Vrije Universiteit Amsterdam en partner bij KPMG Meijburg & Co.
Verlies bij het herzien van een belastingstelsel het ‘arm’s length principe’ niet uit het oog
We moeten toe naar een belastingstelsel dat uitvoerbaar is voor multinationals en belastingdiensten. En een stelsel dat niet leidt tot dubbele belastingheffing. In deze zoektocht wordt het ‘arm’s length principe’ steeds meer ter discussie gesteld. Terwijl dit principe al decennia lang een bepalende rol speelt in de winstverdeling van multinationals. Jaap Reyneveld legt het uit.
"Nu wij in een digitale wereld winst niet alleen belasten in het land waar het bedrijf fysiek aanwezig is."
Hoe belast je een bedrijf dat wel een markt, maar geen vestiging in een land heeft? In de huidige digitale economie is van een vaste inrichting vaak geen sprake. Dit terwijl in diverse landen wel producten en diensten worden verkocht. Zou het land met afnemers dan ook niet een deel van de winst kunnen belasten? De contouren van een oplossing zijn er al. Michael van Gijlswijk legt uit.
"Nu de basis van het stelsel rust op verouderde definities van ondernemen, winst en bezit."
Om meteen met de deur in huis te vallen: ons belastingstelsel is niet meer van deze tijd en is dringend aan vernieuwing toe. Het stelsel rust op verouderde definities van ondernemen, winst en bezit. Nieuwe soorten ondernemers komen op, producten worden gedeeld en fysieke aanwezigheid is in het digitale tijdperk geen issue. Wilbert Kannekens over de filosofie van een eerlijk belastingstelsel.
“Nu onduidelijk is welke instanties het recht hebben om belasting te heffen in een digitale economie.”
Welke opties zijn er om tot een eerlijke constructie te komen voor het gebruik van consumentendata? En hoe moet dit worden belast? Vinod Kalloe over de mogelijkheden, de haken en ogen.