"Nu wij in een digitale wereld winst niet alleen belasten in het land waar het bedrijf fysiek aanwezig is."
Hoe belast je een bedrijf dat wel een markt, maar geen vestiging in een land heeft? In de huidige digitale economie is van een vaste inrichting vaak geen sprake. Dit terwijl in diverse landen wel producten en diensten worden verkocht. Zou het land met afnemers dan ook niet een deel van de winst kunnen belasten? De contouren van een oplossing zijn er al. Michael van Gijlswijk legt uit.
Samen tegen het coronavirus - fiscaal verstandig schenken
In deze bijzonder uitdagende tijden worden we geconfronteerd met angst en onzekerheden over de impact van het Coronavirus. Wereldwijd zijn inmiddels verschillende initiatieven gestart in de strijd tegen het virus. Van grote inzamelingsacties tot meer kleinschalige initiatieven, zoals donaties aan de voedselbank. Wellicht heeft u zelf inmiddels al uw steentje bijgedragen of overweegt u om dit te doen maar weet u nog niet op welke manier: in privé of via een (eigen) instelling? Het laatste waar u mee bezig zult zijn, zijn de mogelijke fiscale gevolgen die hieraan verbonden zijn. Maar wist u dat ook ‘goede bedoelingen’ fiscale gevolgen kunnen hebben?