ESG to-do list voor tax leaders
Fiscaliteit en de ESG-agenda zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Van ondernemingen wordt verwacht dat zij hun maatschappelijke verantwoording nemen. Dit is van invloed op hun fiscale situatie. Ondertussen wordt er vanuit de overheid druk uitgeoefend op organisaties om meer inzicht te geven in hun fiscale strategie. Ook wordt fiscaliteit door de overheid ingezet als middel om de eigen milieu- en maatschappelijke ambities waar te maken.
Artikel: Duurzaamheid en de fiscale functie: de betekenis van ESG
In de afgelopen jaren is de discussie omtrent maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en fiscaliteit flink opgelaaid, waarbij de samenleving, waaronder maatschappelijke organisaties, en overheden (o.a. EU-instellingen) aansturen op meer regelgeving en transparantie voor ondernemingen ten aanzien van de environmental, social en governance (ESG) aspecten van fiscaliteit.
ESG: een integraal onderdeel van de tax functie van de toekomst?
Het aandeel energie- en milieubelastingen neemt in rap tempo toe, niet in de laatste plaats met betrekking tot afval en in bijzonder ten aanzien van plastic (afval). In Nederland worden circa 2 miljard plastic producten per jaar gekocht. Vanwege de impact op het milieu dient de keten van plastic verduurzaamd te worden. Via fiscale wetgeving kan gedrag worden beïnvloed, milieuvriendelijk gedrag gestimuleerd en milieuvervuilend gedrag gesanctioneerd.
ESG en beloningsbeleid
Om concurrerend te blijven is duurzaam ondernemen voor de meeste bedrijven tegenwoordig een randvoorwaarde. Ook de toenemende druk van wetgevers en toezichthouders, investeerders en werknemers draagt bij aan de noodzaak om als onderneming te ‘verduurzamen’. Dit vergt in veel gevallen echter wel een transitie naar een nieuwe bedrijfsvoering, waarin rekening wordt gehouden met de impact op het milieu en de samenleving. Hierbij geldt het Environmental, Social en Governance-concept (‘ESG’) bij veel bedrijven als leidend ontwerpprincipe.
Tax Transparency & Reporting
De ontwikkeling dat belastingdiensten en bedrijfsdirecties meer fiscale transparantie en fiscaal risicomanagement van grote ondernemingen eisen, is alweer een tijdje bezig. Maar eenzelfde ontwikkeling zien we nu ook bij investeerders, cliënten en het grote publiek: belanghebbenden die allemaal steeds duidelijker oproepen tot grotere transparantie. Dit alles is onlosmakelijk verbonden met het vertrouwen in multinationals, en met de bestendiging en verbetering van hun reputatie.
Plastic belasting
Duurzaamheid staat wereldwijd hoog op de agenda. Daarom voeren overheden steeds meer milieubelastingen in. Ook wordt er in rap tempo nieuwe wet- en regelgeving op dit gebied aangenomen. De ‘plastic belasting’ is weliswaar geen nieuw fenomeen, maar overheden in verschillende regio’s en landen die het milieu willen beschermen overwegen deze heffing steeds vaker. Op die manier willen zij klimaatverandering tegengaan en iets doen tegen verspilling en vervuiling. De plastic belasting is onderdeel van een groeiende trend op dit gebied en wordt ingezet als middel om duurzaamheid en circulariteit te bevorderen.