Volledige handhaving op schijnzelfstandigheid per 1 januari 2025
Volledige handhaving op schijnzelfstandigheid per 2025
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer volledig handhaven op de kwalificatie van arbeidsrelaties, en daarmee ook op schijnzelfstandigheid. Momenteel geldt voor de inhuur van zzp’ers nog het zogenoemde handhavingsmoratorium. Daardoor legt de Belastingdienst geen naheffingsaanslagen loonheffingen op wanneer hij de arbeidsrelatie met een zzp’er toch als een (fictieve) dienstbetrekking kwalificeert. Dat geldt overigens niet als sprake is van kwaadwillendheid of als aanwijzingen van de Belastingdienst niet tijdig (vaak binnen drie maanden) worden opgevolgd.
Ook is bekendgemaakt dat er geen modelovereenkomsten meer door de Belastingdienst worden goedgekeurd. De lopende goedgekeurde modelovereenkomsten zijn nog wel van kracht tot de einddatum van de overeenkomst. De laatste einddatum is in 2029. Partijen kunnen de goedgekeurde lopende modelovereenkomsten dus nog tot de einddatum van de modelovereenkomst gebruiken. De goedgekeurde lopende modelovereenkomst biedt alleen zekerheid als de opdrachtgever en opdrachtnemer ook daadwerkelijk werken zoals is overeengekomen in de modelovereenkomst.
Wat betekent dit voor de praktijk?
Met ingang van 2025 zal de Belastingdienst tijdens (reguliere) controles naheffingen kunnen opleggen indien binnen bedrijven en organisaties sprake is van schijnzelfstandigheid. De naheffingsaanslagen kunnen theoretisch gezien worden opgelegd tot vijf jaar terug. De Belastingdienst kan echter alleen met terugwerkende kracht naheffingsaanslagen opleggen vanaf 1 januari 2025, de datum van de opheffing van het handhavingsmoratorium.
Bij de handhaving geldt wel een overgangsperiode van één jaar, dus tot 1 januari 2026. In deze periode kan de Belastingdienst nog geen vergrijpboete opleggen aan werkgevers als die kunnen bewijzen dat zij binnen het bedrijf of de organisatie stappen hebben gezet om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Over deze bewijslast is verder nog niets bekendgemaakt.
Wat moet ik nu als bedrijf of organisatie doen?
De Belastingdienst geeft aan dat opdrachtgevers en zzp’ers in de aanloop naar 1 januari 2025 voorzien worden van informatie en praktische hulp. De Belastingdienst zal de komende maanden actief contact zoeken met de praktijk om eventuele onduidelijkheden en onrust zoveel mogelijk weg te nemen. Dit zal gebeuren aan de hand van informatiesessies, webinars en bedrijfsgesprekken. Ook blijft de Belastingdienst in gesprek met onder meer brancheorganisaties, koepels en fiscale dienstverleners.
De nieuwe zzp-wetgeving laat nog even op zich wachten, daarover is nog niets bekendgemaakt. Maar met de definitieve beslissing om het handhavingsmoratorium af te bouwen, is stilzitten geen optie. Wij raden bedrijven en organisaties daarom aan om in ieder geval een inventarisatie te maken van de inhuur van zzp’ers met betrekking tot hun activiteiten, de periode van inhuur en de reeds afgesloten contracten. Op basis van de huidige (arbeids)wetgeving inclusief rechtspraak moet vervolgens worden bepaald hoe de arbeidsrelatie moet worden gekwalificeerd.
Uiteraard kunnen wij hierbij meekijken en helpen wij graag om een plan van aanpak op te stellen, zodat bij eventuele schijnzelfstandigheid direct actie kan worden ondernomen. Bij een eventuele controle door de Belastingdienst kan in dat geval worden getoond dat schijnzelfstandigheid door het bedrijf of de organisatie wordt tegengegaan.