Tax Update Shipping & Offshore - Februari 2020

24 februari 2020
shipping-en-offshore-tonnage-tax

Beste lezer,

Welkom bij de eerste Shipping & Offshore Update van 2020. In deze uitgave leest u over ontwikkelingen wereldwijd die relevant kunnen zijn voor bedrijven in de hele sector. 

Ontwikkelingen op fiscaal gebied naar aanleiding van de wereldwijde Base Erosion and Profit Shifting- (BEPS-)initiatieven van de OESO en EU-regels hadden al behoorlijk ingrijpende gevolgen voor de 'asset-heavy' scheepvaart- en offshoresector. Om maar niet te spreken over de extra compliance-lasten in verband met bijvoorbeeld ATAD2 en de regels voor verplichte openbaarmaking (DAC6- ja, ook die zijn op onze sector van toepassing!). Zelfs rechtsgebieden waar bedrijven in de olie- en gassector en in de scheepvaartindustrie graag hun assets onderbrengen, zoals de Kaaimaneilanden, hebben inmiddels substance-vereisten ingevoerd (klik hier voor meer informatie). Ook in andere belangrijke buitenlandse rechtsgebieden, zoals de Britse Maagdeneilanden en Bermuda, geldt nu soortgelijke nieuwe wetgeving. Zo vallen entiteiten die schepen wel in eigendom hebben maar deze niet exploiteren in Bermuda niet meer onder de definitie van 'scheepvaart'. Onder die term wordt bovendien de exploitatie verstaan van schepen waar ook ter wereld.

Als gevolg van deze ontwikkelingen zullen bepaalde bedrijven opnieuw moeten gaan bezien in welke rechtsgebieden het opportuun kan zijn om hun reële aanwezigheid te versterken. Ze moeten dat doen om optimaal te kunnen profiteren van gunstige belastingregimes – wat essentieel is voor hun concurrentiepositie op deze wereldwijde markt. Voorbeelden van gunstige regelingen zijn het tonnageregime dat in verschillende EU-lidstaten wordt toegepast en de fiscale mogelijkheden in bijvoorbeeld Singapore. Dat juist die landen zo'n gunstig tonnageregime hebben ingevoerd, wekt geen verbazing. Talloze vennootschappen in de scheepvaart- en offshoresector zijn immers al in die rechtsgebieden actief en aanwezig. De vraag is wel of de uiteenlopende soorten vaartuigen en offshoreactiva die in deze sector worden gebruikt, allemaal onder het tonnageregime vallen.

De afgelopen jaren hebben verschillende EU-lidstaten tonnagebelastingwetgeving en andere fiscale stimulansen voor activiteiten op zee ingevoerd, of hun bestaande regimes uitgebreid om een gelijk speelveld te waarborgen voor bedrijven die vanuit hun respectieve rechtsgebieden optreden. De vraag is of de lidstaten bereid zijn te toetsen in welke mate er nog meer behoefte is aan zo'n gelijk speelveld en voor welke soorten activa de Europese Commissie de tonnageregimes wil openstellen. 

Zo probeerde Denemarken in 2017 zijn tonnageregime uit te breiden naar mobiele offshoreboorinstallaties. De Europese Commissie vond echter dat dergelijke vaartuigen niet onder een tonnageregime zouden mogen vallen. Verder vallen andere soorten vaartuigen weliswaar onder een EU-tonnageregime, maar uitsluitend als deze bijvoorbeeld een bepaalde tijd voor transport op zee verblijven. Daarnaast kennen de tonnageregimes van de EU ook EU-vlagvereisten.

Deze beperkingen vormen voor EU-lidstaten een concurrentienadeel ten opzichte van rechtsgebieden buiten de Unie. Een groot aantal offshore-bedrijven is nog op zoek naar een geschikt rechtsgebied van waaruit zij hun (nieuwe of in aanbouw zijnde) activa wereldwijd onder gunstige concurrentievoorwaarden kunnen inzetten. Het wordt dan ook interessant om te zien hoe een en ander zich in de EU-lidstaten in de loop van 2020 gaat ontwikkelen. Des te meer in het licht van de brexit...

De Nederlandse regering is voornemens om met ingang van 2021 de liquidatie- en stakingsverliesregeling in de Vpb te wijzigen (zie ons rapport van oktober 2019). De voorgestelde regels hebben vooral betrekking op buiten de EU gevestigde filialen en deelnemingen van Nederlandse vennootschappen. Dit roept de vraag op hoe de Nederlandse offshore-industrie zich hier in de loop van 2020 op gaat voorbereiden.

Ernst-Jan Bioch
Senior Tax Manager
KPMG Meijburg & Co

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Australië: afronding ATO-richtsnoer over offshore drilling

De Australische belastingdienst (ATO) heeft richtsnoer PCG 2020/1 inzake verrekenprijzen gepubliceerd. Dit richtsnoer betreft de wijze waarop de ATO omgaat met compliancekwesties in verband met verrekenprijzen in projecten waarbij, in Australische wateren, gebruik wordt gemaakt van zogenoemde Mobile Offshore Drilling Units (boorschepen, boorplatformen – inclusief verzinkbare en half-verzinkbare platforms en zelfheffende platforms) die niet in handen zijn van een Australische eigenaar. Neem gerust contact met ons op als u het artikel over dit onderwerp wilt lezen.

China: zeevarende bemanning

Circulaire [2019] nr.97: van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2023 wordt slechts 50% van de inkomsten uit arbeid van bemanningsleden op zeeschepen in aanmerking genomen bij de belastinggrondslag voor de inkomstenbelasting, mits zij in het belastingjaar meer dan 183 dagen op zee verblijven. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Italië: Commissie start diepgaand onderzoek naar belastingvrijstellingen voor Italiaanse havens

De Europese Commissie is gestart met een diepgaand onderzoek om na te gaan of de belastingvrijstellingen die conform de Italiaanse wet aan havens worden gegund, in overeenstemming zijn met de EU-regels voor staatssteun. Verder is de Commissie verheugd over de toezegging van Spanje om de belastingvrijstelling voor Spaanse havens met ingang van 2020 af te schaffen. De Commissie heeft de procedure met betrekking tot Spanje dan ook kunnen afsluiten.

EU: Europese Commissie hecht goedkeuring aan steunregelingen voor maritiem transport in Cyprus, Denemarken, Estland, Polen en Zweden 

De Europese Commissie heeft met inachtneming van de EU-regels voor staatssteun vijf regelingen goedgekeurd ter ondersteuning van maritiem transport in Cyprus, Denemarken, Estland, Polen en Zweden. Die regelingen bevorderen de registratie van schepen in Europa en versterken de wereldwijde concurrentiepositie van de sector zonder ongeoorloofde concurrentieverstorende effecten.

De Commissie heeft vijf afzonderlijke besluiten aangenomen, betreffende de:

• invoering van een regeling voor tonnagebelasting en zeevarenden in Estland;

• verlenging van een regeling voor tonnagebelasting en zeevarenden in Cyprus;

• invoering van een nieuwe regeling voor zeevarenden in Polen;

• verlenging en uitbreiding van een regeling voor zeevarenden in Denemarken;

• verlenging van een regeling voor zeevarenden in Zweden.

De niet-vertrouwelijke versie van deze besluiten wordt gepubliceerd in het register voor staatssteun op de mededingingswebsite van de Europese Commissie (zaaknummers SA.51809 Cyprus, SA.52069 Denemarken, SA.53469 Estland, SA.46380 Polen en SA.46740 Zweden) zodra eventuele vertrouwelijkheidskwesties zijn opgelost.

Slovenië: voorstel voor wijziging tonnagebelastingregels 

Het Sloveense ministerie van Financiën heeft een wijziging voorgesteld van de regels voor tonnagebelasting. De voorgestelde aanpassingen lijken rechtstreeks voort te komen uit de wijzigingen van het Nederlandse tonnageregime, die in 2019 werden goedgekeurd en in 2020 van kracht zijn geworden. De wijzigingen houden onder meer verband met:

  • het beheer van schepen;
  • bijkomstige zeevervoersdiensten (plafond 50%).

Verenigde Staten: jurisprudentie inzake multifunctioneel ondersteuningsschip (olie en gas)

De Amerikaanse belastingrechter heeft het verzoek van de Amerikaanse belastingdienst IRS toegewezen tot een uitspraak in een verkorte procedure met betrekking tot de vraag of de charterinkomsten van een belastingplichtige volgens de Internal Revenue Code belastbaar waren of waren vrijgesteld uit hoofde van het verdrag inzake de inkomstenbelasting tussen de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De belastingrechter was van oordeel dat de charterinkomsten van de belastingplichtige uit olie- en gasgerelateerde werkzaamheden die binnen de buitengrenzen van het Amerikaanse deel van het continentaal plat waren verricht, in feite verband hielden met het voeren van een Amerikaanse onderneming en derhalve niet waren vrijgesteld onder het belastingverdrag. Zie ook deze link.

Altijd het laatste shipping en offshore nieuws ontvangen?

Schrijf u hier in om de Shipping & Offshore tax updates te ontvangen en blijf zo periodiek op de hoogte!

© 2024 Meijburg & Co is een Nederlandse maatschap van besloten vennootschappen, staat ingeschreven in het Handelsregister onder nummer 53753348
en is aangesloten bij de wereldwijde KPMG organisatie van onafhankelijke entiteiten verbonden aan KPMG International Limited, een Engelse private company limited by guarantee.
Alle rechten voorbehouden.