Belastinggeschillen komen steeds vaker voor. Zeker bij multinationals, die het risico lopen van verschillende kanten door fiscale autoriteiten ondervraagd te worden. En dan doe je het al snel fout, weet Aldo Mariani.

Belastingontwijking is een hot issue. Steeds vaker verschijnen ondernemingen negatief in het nieuws. Bekend voorbeeld is Starbucks, dat volgens de Europese Commissie miljoenen euro’s ongeoorloofde belastingvoordelen genoot in Nederland, zegt Aldo Mariani. Of je nu echt fout zit of niet, fiscale autoriteiten willen geen risico’s lopen en pakken de controles tegenwoordig met harde hand aan. Ze werken steeds vaker samen met andere overheden, delen informatie, maar zijn tegelijkertijd ook elkaars concurrenten. ‘En daar zijn bedrijven die geen gekke dingen doen soms de dupe van’, zegt Mariani. ‘Je doet het namelijk al vrij snel fout. In het ene land zeggen ze dat je te weinig winst hebt aangegeven, terwijl je die winst in het andere land al hebt aangegeven. Dan heb je zo een dubbele heffing aan je broek.’

“Het is zonde als onbewuste fouten tot grote schade leiden”

Specialistenwerk

Hoe voorkom je dat? En waar moet je op letten als commissaris? Ten eerste, vergaar kennis van de fiscale problematiek, adviseert Mariani. ‘Weet hoe het werkt in de landen waar je met je bedrijf opereert. Ken de regels. Zorg er ook voor dat je de waardeketen van je eigen bedrijf goed kent en vergelijk die met de belastingstructuur. Lastig? Zeker, maar je kunt de hulp inschakelen van experts. Het is tenslotte specialistenwerk. Als jouw bestuurder zegt dat het allemaal wel goed zit, vraag dan altijd door.’ Want dat het goed mis kan gaan, ziet Mariani regelmatig in de praktijk. Omdat zaken vaak in de publiciteit komen, zoeken ondernemingen de snelste weg naar een oplossing. En dan zijn tact en diplomatie vaak minstens zo belangrijk als het voeren van een ingewikkelde juridische strijd.
Dát allemaal voor zijn is de boodschap. Dat is dus een tip voor commissarissen: ‘Zet op de agenda ‘hoe controversy-proof zijn wij? Analyseer de feitelijke gang van zaken binnen het bedrijf en vergelijk die met hoe de winst wordt aangegeven en verdeeld over de landen. Schakel hulp in waar nodig. Niet alleen je geld, maar ook je reputatie is in het geding, en het is zonde als onbewuste fouten tot grote schade leiden.’

Biografie

Aldo Mariani is partner International Tax bij KPMG Meijburg & Co Belastingadviseurs en advocaat. Zijn specialismen zijn bedrijfsherstructurering, fusies en overnames, internationale belastingplanning, management van fiscaal risico en belastinggeschillen.

Bron: RAAD magazine