Hoe blijft uw familiebedrijf relevant: Digital Leadership als succesfactor
Regelmatig organiseren wij in samenwerking met KPMG ronde tafels voor familiebedrijven. Een moment waar leadership van familiebedrijven in vertrouwen spart over actuele thema’s. 21 mei was het thema: ‘De rol van de CEO in de digitale transformatie’. Wat betekent dit digital leadership?
De wereld van vandaag is sneller en meer concurrerend dan ooit. Razendsnel ontstaan nieuwe business modellen die als piranha’s de waarde van bestaande business modellen reduceren. De manier waarop uw organisatie omgaat met deze nieuwe realiteit bepaalt de mate waarin u als organisatie relevant blijft voor uw klanten. Deze nieuwe realiteit kenmerkt zich door:
- Klanten die steeds meer waarde vertegenwoordigen, vooral wanneer ze data genereren waarop nieuwe diensten kunnen worden ontwikkeld en aangeboden.
- Klanten zijn hierbij minder trouw aan hun leveranciers. Overstappen is meer de regel dan de uitzondering waardoor investeringen in het verwerven van nieuwe klanten niet altijd renderen.
- Organisaties die Business ecosystemen weten te creëren bestaande uit een daadkrachtig partner landschap kunnen efficiënter nieuwe diensten naar de markt brengen.
- Platformorganisatiemodellen boosten de waarde die voor de deelnemende partners wordt gecreëerd door de schaal waarop klanten kunnen afnemen en welke door digitale technologie mogelijk wordt gemaakt.
Neem als voorbeeld een energieleverancier. In de energiemarkt zijn klanten vandaag de dag over het algemeen niet erg trouw. De laagste prijs is bepalend voor die klanten die er tijd in willen steken om scherp in te kopen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. De klanten genereren data. Data uit bijvoorbeeld smart meters. Deze kunnen door algoritmen worden geanalyseerd zodat de energieleverancier kan zien wanneer bijvoorbeeld een wasmachine meer energie gaat gebruiken dan normaal. Nieuwe diensten als preventief onderhoud kunnen worden ontwikkeld met een ecosysteem van partners, van reparatiediensten tot en met retailers die nieuwe wasmachines aanbieden aan toe. De energieleverancier wordt daarmee steeds meer een platformorganisatie.
Maar hoe leidt het leadership een dergelijke organisatie naar deze nieuwe realiteit? Veel aandacht gaat nog uit naar de wereld van gisteren. Diensten, processen en systemen die horen bij de wereld van gisteren. Sommige organisaties besteden nog 80% van hun budget aan deze wereld. Dit terwijl de piranha’s zonder deze legacy bestaande business modellen eroderen. Leadership is nodig. Digital leadership. Maar wat is dat dan? En wie moet die rol dan oppakken. Recent las ik een interessante publicatie die dit strak neerzet. Er is behoefte aan leiderschap dat op basis van wat er in de markt beschikbaar is aan nieuwe technologische oplossingen ideeën aanreikt en deze koppelt aan kansen voor de organisatie. Voorts ook iemand die mensen weet te koppelen aan de uitwerking van deze ideeën om de kansen onderdeel van de realiteit te maken. En is er leiderschap nodig op het intern organiseren van de juiste voorwaarden opdat de uitwerking schaalbaar wordt. Tot slot wordt van het leiderschap een visie verwacht op de rol van de organisatie in de maatschappij, inclusief de daarbij benodigde kennis, kunde en capaciteit. Herkent u deze vormen van leiderschap in uw organisatie? Digitale transformatie van uw organisatie is geen bottom-up proces, maar vraagt om duidelijke keuzes ten aanzien van richting, prioriteiten, beschikbaar maken van budget – ook uit de bestaande operatie-, het doen van investeringen en het converteren naar rendement. Leiderschap is nodig. Bent uw er klaar voor?
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op.