EU publieke Country-by-Country Reporting

29 maart 2024
tp

Op 1 december 2021 is de Europese openbare Country-by-Country Reporting- (CbCR-)richtlijn gepubliceerd in het EU Publicatieblad en in werking getreden. Het doel van de richtlijn is het creëren van transparantie voor bedrijven en het verbeteren van de publieke controle. De richtlijn moest worden omgezet in nationale wetgeving tegen 22 juni 2023. Er zijn verschillen geconstateerd tussen lidstaten (bijvoorbeeld de implementatiedatum en toepassing van de safeguard clause).

Nederlandse implementatie

Op 1 maart 2024 werd het Nederlandse Implementatiebesluit Richtlijn openbaarmaking winstbelasting gepubliceerd. Het nieuwe besluit van 14 februari 2024 implementeert Richtlijn (EU) 2021/2101 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2021, die Richtlijn 2013/34/EU wijzigt. Deze Richtlijn heeft betrekking op de bekendmaking van inkomstenbelastinginformatie door bepaalde ondernemingen en vestigingen.

De bepalingen van het Nederlandse besluit zijn grotendeels in lijn met de tekst van de Richtlijn. Er zijn drie onderscheidende punten:

• De safeguard clause is overgenomen, waardoor bedrijven bepaalde informatie niet hoeven te publiceren wanneer openbaarmaking hiervan bijzonder nadelig zou zijn voor de concurrentiepositie van de entiteit waarop de gegevens betrekking hebben.

• De indiening van het rapport in zowel het Nederlandse handelsregister (Kamer van Koophandel) als publicatie op de website van het bedrijf is vereist binnen 12 maanden na afloop van het boekjaar. Het rapport moet minimaal vijf jaar beschikbaar zijn op de website van het bedrijf.

• Niet-naleving van de bekendmakingsverplichting kan leiden tot civielrechtelijke boetes.

De regels voor openbare bekendmaking zijn van toepassing op boekjaren die beginnen op of na 22 juni 2024.

Wij vatten de richtlijn hier kort samen. Zie ook deze link en flyer.

€ 750 miljoen inkomstendrempel en EU-aanwezigheid

De richtlijn is van toepassing op Europese ‘ultimate parent undertakings’ (UPU’s) of ‘standalone undertakings’ met een geconsolideerde netto-omzet/netto-omzet van meer dan € 750 miljoen voor elk van de laatste twee opeenvolgende boekjaren. Niet-EU-UPU’s met een geconsolideerde netto-omzet van meer dan € 750 miljoen voor elk van de laatste twee opeenvolgende boekjaren, en met een aanwezigheid in de EU die middelgrote of grote dochterondernemingen of bijkantoren omvat die aan bepaalde criteria voldoen, vallen ook onder de openbare CbC-rapportageverplichtingen.

Publieke informatie

De openbaar te maken informatie moet op geaggregeerde basis worden gerapporteerd: per lidstaat, per niet-coöperatief rechtsgebied en rechtsgebied op de grijze lijst, en geaggregeerd voor alle andere rechtsgebieden. Hiervoor kunnen de gegevens van het OESO CbC-rapport worden gebruikt. De volgende informatie moet worden gerapporteerd (vergelijkbaar met het CbC-rapport van de OESO):

  • inkomsten

  • winst (of verlies) voor winstbelasting

  • betaalde winstbelasting (op kasbasis)

  • in de jaarrekening opgenomen winstbelasting– lopend jaar

  • gecumuleerde winst

  • aantal werknemers

  • aanvullende beschrijvende informatie

Inwerkingtreding en indieningstermijn

De bepalingen in Nederland zullen naar alle waarschijnlijkheid van toepassing worden voor boekjaren die beginnen op of na 22 juni 2024. Als het boekjaar gelijk is aan het kalenderjaar, zou dit betekenen dat het eerste verslagjaar voor multinationals FY2025 wordt. De lidstaten kunnen de bepalingen eerder invoeren (houd er rekening mee dat Roemenië momenteel van plan is dit te doen). De rapportagedeadline is binnen twaalf maanden na de balansdatum van het boekjaar waarover het rapport wordt opgesteld. Lidstaten zijn vrij om de rapportagetermijn binnen deze periode van twaalf maanden vast te stellen, wat betekent dat het ook voor een kortere periode kan zijn.

De informatie moet gratis toegankelijk zijn voor het publiek en in een elektronisch rapportageformaat dat machinaal leesbaar is via de (lokale) website van het bedrijf.

Het niet naleven van deze nieuwe rapportageverplichtingen kan tot boetes leiden en eventuele bestuurdersaansprakelijkheid.

Actie vereist

We adviseren actie te ondernemen om te bepalen welke EU-lidstaten binnen de reikwijdte vallen of waar vrijstellingen van toepassing kunnen zijn, en om specifieke lokale regelgeving te verifiëren en de publicatiestrategie te bepalen. Bedrijven die binnen de reikwijdte vallen moeten gegevens voor FY2024 voor het eerst openbaar maken, moeten beginnen met het werken naar de eerste indienings-/openbaarmakingsdeadline eind 2025. In sommige gevallen, afhankelijk van de jurisdictie van de UPU en de landen in scope van het rapport, zullen gegevens van FY2023 het eerste jaar van publicatie beslaan.

Verder kunnen wij assisteren bij het opstellen van het rapport en het analyseren van het in het rapport geschetste beeld. Naast de binnenkort verplichte publieke CbC rapportage zien wij duidelijk een trend naar meer transparantie over fiscaliteit in bredere zin, waarbij tevens rapporten worden gepubliceerd met zowel kwantitatieve als kwalitatieve data, vaak op basis van vrijwillige standaarden, zoals bijvoorbeeld GRI 207 of de Nederlandse werkgeversorganisatie VNO-NCW. De context die geschetst wordt in deze rapportages is vaak essentieel voor de wijze waarop de rapporten door stakeholders worden gepercipieerd. Zie ook deze link voor meer informatie.  

Laat het ons weten als je meer informatie over dit onderwerp wilt ontvangen. Onze specialisten gaat graag met je in gesprek over de openbare CbCR en/of de bredere fiscale transparantie. 

© 2024 Meijburg & Co is een Nederlandse maatschap van besloten vennootschappen, staat ingeschreven in het Handelsregister onder nummer 53753348
en is aangesloten bij de wereldwijde KPMG organisatie van onafhankelijke entiteiten verbonden aan KPMG International Limited, een Engelse private company limited by guarantee.
Alle rechten voorbehouden.