De elektrische auto van de zaak en de loonheffingen

Werknemers kiezen steeds vaker voor een elektrische auto van de zaak. In tegenstelling tot een auto op fossiele brandstof, wordt naast de elektrische auto vaak ook een laadpaal aan de werknemer ter beschikking gesteld en worden stroomkosten voor het thuis opladen van de auto vergoed. Deze vergoedingen, verstrekkingen en/of terbeschikkingstellingen voor de elektrische auto zijn relatief nieuw binnen de loonheffingen, waardoor er zich in de praktijk verschillende vragen voordoen. Op deze vragen heeft de Belastingdienst recent ingespeeld met verschillende standpunten over de elektrische auto van de zaak. Wat mag een werkgever onbelast verstrekken? Hoe komt de hoogte van de vergoeding tot stand? In welke situaties kunnen vergoedingen ondanks een toegepaste bijtelling toch belast zijn? In dit artikel gaat onze collega Daniëlle Vestjens in op de wettelijke regels en praktijkervaringen rondom de bijtelling, laadpaal en het vergoeden van stroomkosten bij het verstrekken van een elektrische auto van de zaak.