"Familiebedrijven zijn van speciaal belang voor de economie, maar ze krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Het zit John Fentener van Vlissingen, eigenaar van familiebedrijf BCD Holdings, al jaren dwars. Om het tij te keren, roept hij de 'Familiebedrijven Award' in het leven.

De 73-jarige mede-erfgenaam in de zesde generatie van het familieconglomeraat SHV maakt vandaag op 'Big Improvement Day' in de Amsterdamse RAI de eerste winnaar bekend. Genomineerden zijn Agio Sigaren in Duizel, Dutch Flower Group in Aalsmeer, Gassan Diamonds in Amsterdam, bouwbedrijf Hurks in Eindhoven, Markeur Groep (automotive) in Alphen aan den Rijn en Van Wijhe Verf in Zwolle.

'Familiebedrijven dragen voor 52% bij aan het bruto nationaal product', zegt Fentener van Vlissingen in het BCD-hoofdkantoor in Zeist. 'Ze beschikken over veel doorzettingsvermogen en een lange adem, want ze zijn gericht op de lange termijn. Ze scheppen veel werkgelegenheid, zijn de ruggengraat van de economie.' Bedrijven waar de oprichtersfamilie een duidelijke invloed heeft, zijn nauwer betrokken bij de operaties, ze hebben geen 'krankzinnige' bonuscultuur, ze hebben meer reserves en renderen beter, weet Fentener van Vlissingen uit Amerikaans onderzoek. 'Die factoren geven familiebedrijven een voorsprong, ook in crisistijd.' De BCD-oprichter bestiert de kersverse stichting 'Familiebedrijven Award' met bestuurslid Floris Croon, mede-oprichter van adviesbureau Boer&Croon. De jury voor de prijs bestaat uit het stichtingsbestuur plus Ingrid Faber, ceo van palletproducent en familiebedrijf FHG, Jan Willem Baud, ceo van SHV-dochter NPM Capital en Ben Woldring, een 27-jarige internetondernemer.

De zes genomineerden zijn geselecteerd door KPMG. Het bureau selecteerde eind 2012 uit circa 500 familiebedrijven een groep van 170. Daarvan was een derde bereid mee te werken of in staat op korte termijn te participeren.

KPMG selecteerde vervolgens telkens verder aan de hand van criteria zoals financiële prestaties, maatschappelijke betrokkenheid, continuïteit, bestuur en de relatie tussen de familie en het bedrijf, internationalisatie en innovatie, opvolgingsbeleid en onafhankelijkheid van commissarissen. Verliesgevende bedrijven, familiebedrijven in de eerste generatie, niet woonachtig in Nederland en minder dan 15 mln omzet vielen af voor deze eerste 'Familiebedrijven Award'.

Ad Wintermans van Agio Cigars in Duizel is 'trots' op de nominatie. Ook hij vraagt meer aandacht voor familiebedrijven. 'Omdat ze door hun voorzichtigheid overeind blijven. Ze zijn niet uit op maximering van de winst om die aan privé-personen uit te keren, maar houden het kapitaal in het bedrijf.' Bij 135 mln omzet (2012) met 2400 werknemers het familiekarakter behouden, kost volgens hem geen moeite. 'Ik ben van de derde generatie. Mijn twee zoons zitten in de directie. We hebben het aandeelhouderschap door de generaties heen kunnen beperken tot een klein gezelschap.' Arie Bast, financiële man van automotivegroep Markeur in Alphen aan den Rijn: 'Dat we zijn doorgekomen tot de laatste zes maakt heel nieuwsgierig naar de criteria en de winnaar.' Directielid Jan Boon (53) en zijn twee zusters houden de aandelen van het in 1919 opgerichte Markeur ( 500 mln omzet in 2012, 1200 mensen). Familiebedrijven kijken over de decennia heen, aldus Bast. 'Investeringsbesluiten worden geijkt aan continuïteit en groei.'

Marlies van Wijhe is 'blij' dat Van Wijhe Verf in Eck en Wiel is genomineerd. 'Omdat familiebedrijven andere aandacht verdienen dan andere ondernemingen. Regels voor goed bestuur bij beursgenoteerde bedrijven moet je dus niet zomaar overnemen voor familiebedrijven.'

Geert Hurks van Hurks Bouwbedrijf in Eindhoven is trots op de nominatie, zeker ook voor de ruim 800 werknemers die in 2012 gezamenlijk 280 mln hebben omgezet. 'En al helemaal omdat de bouwsector onder vuur ligt.' Familie maakt het verschil, meent Geert Hurks, zelf vierde generatie bestuurder. Zijn twee zusters en hij houden alle aandelen Hurks. 'Onze ouders zijn nog volop betrokken. Op dezelfde wijze proberen we alle bedrijven binnen Hurks als één familie te bestieren.'

Benno Leeser, 100% eigenaar van Gassan Diamonds in Amsterdam ( 160 mln 2012, 500 werknemers), bewaart het familiekarakter doordat zijn vijf kinderen sleutelposities bekleden. Het bedrijf vaart er wel bij: 'Eind 2012 vierden tien mensen hun 12,5 jarig jubileum. En deze maand nog eens tien.'

Marco van Zijverden, directeur van Dutch Flower Group in Aalsmeer, het grootste handelsbedrijf in bloemen en planten in Nederland, ziet de nominatie als 'erkenning' voor de 1850 werknemers die eind 2012 de grens van 1 mrd omzet bereikten. De families Van Zijverden en Van Duijn, die de aandelen DFG houden, doen er 'alles' aan om het familiekarakter te behouden met accent op de omgang met de werknemers." 

Bron: Het Financieele Dagblad (15-01-2013)